Statut Towarzystwa Przyjaciół Bronowic
Rozdział I
Nazwa, siedziba i charakter Towarzystwa
art.1
Towarzystwo pod nazwą „Towarzystwo Przyjaciół Bronowic” jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, posiada osobowość prawną i działa w oparciu o niniejszy Statut.
art.2
Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej polskiej, a siedzibą miasto Kraków.
art.3
Działalność Towarzystwa opiera się na pracy społecznej ogółu członków. Dla realizacji swoich celów Towarzystwo może powoływać specjalne Komisje i Komitety. Towarzystwo ma prawo używać pieczęci i odznaki.
Art. 4
Dzień 9 maja, data lokacji Bronowic jest świętem Towarzystwa. Patronem Towarzystwa jest św. Stanisław biskup męczennik.
Rozdział II
Cele i sposoby działania
Art.5
Celem Towarzystwa jest:
- Upowszechnianie wiedzy o Bronowicach;
- Utrwalenie poszanowania dla pamiątek i zabytków Bronowic, troska o ich stan i ochronę;
- Kultywowanie tradycji;
- Inspirowanie i popieranie wszelkich inicjatyw o charakterze społeczno-użytecznym i kulturalnym, podejmowanych na terenie Bronowic;
- Prowadzenie badań naukowych nad historią, sztuką i kulturą ;
- Podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska ;
- Dbanie o zachowanie historycznego ładu urbanistycznego i architektonicznego Bronowic.
art. 6
Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
- Organizowanie zebrań, odczytów, wystaw i koncertów.
- Wydawanie czasopism i innych publikacji.
- Gromadzenie i zabezpieczanie materiałów dotyczących dziejów Bronowic.
- Opiekę nad zbytkami.
- Organizowanie imprez o charakterze kulturalno-oświatowym.
- Udział w uroczystościach patriotycznych i religijnych.
- Współpracę ze stowarzyszeniami krajowymi o podobnym charakterze oraz z instytucjami samorządowymi.
- Prowadzenie działalności gospodarczej pozwalającej na pozyskiwanie środków finansowych.
- Występowanie do organów administracji publicznej w charakterze strony w postępowaniu administracyjnym.
- Występowanie do organów administracji publicznej o zastosowanie środków prawnych przewidzianych przez obowiązujące przepisy w razie stwierdzenia ich naruszania lub niestosowania.
- Występowanie do organów ścigania w razie stwierdzenia przestępstw zagrażających substancji zabytkowej Bronowic.
- Zgłaszanie i wspieranie inicjatyw służących realizacji celów wymienionych w art. 5 pkt. 1-7.
Rozdział III
Członkowie Towarzystwa, ich prawa i obowiązki.
art.7
- Członkowie Towarzystwa dzielą się na :
- zwyczajnych
- honorowych
- wspierających
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może zostać każdy obywatel polski, który:
- posiada pełną zdolność do czynności prawnych,
- uznaje cele i zadania Towarzystwa,
- złoży pisemną deklarację o przystąpieniu oraz zobowiąże się do uiszczenia składek członkowskich, przestrzegania Statutu i innych norm wewnętrznych,
- zostanie przyjęty przez Zarząd
- Członkiem honorowym może zostać osoba szczególnie zasłużona dla Bronowic lub Towarzystwa. Członków honorowych mianuje na wniosek Zarządu Walne Zgromadzenie;
- Członkiem wspierającym może zostać każda osoba fizyczna lub prawna, deklarująca chęć pomocy w realizacji celów Towarzystwa i uiszczająca wielokrotność zwyczajnej składki członkowskiej.
- Tytuł Prezesa Honorowego przysługuje każdorazowemu proboszczowi parafii św. Antoniego w Krakowie- Bronowicach Małych. Proboszcz pełni równocześnie funkcję kapelana Towarzystwa.
art.8
Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
- Uiszczać składki jednorazowo lub w ratach kwartalnych.
- Działać aktywnie w Towarzystwie.
- Przestrzegać Statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa.
art.9
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
- Czynnego i biernego wyboru władz Towarzystwa.
- Korzystanie z pomocy i urządzeń Towarzystwa.
- Uczestniczenia we wszystkich zebraniach Towarzystwa.
- Zgłaszania wniosków dotyczących działalności Towarzystwa.
art. 10
Członkowie Honorowi mają takie same prawa jak członkowie zwyczajni, a ponadto są zwolnieni z opłacania składek członkowskich.
art. 11
Członkowie wspierający posiadają wszelkie prawa członków zwyczajnych, za wyjątkiem biernego i czynnego prawa wyborczego. Członek wspierający będący osobą prawną bierze udział w pracach Towarzystwa poprzez swojego przedstawiciela.
art. 12
Prezes Honorowy ma takie same prawa jak Członkowie Honorowi, a ponadto przysługuje mu prawo do udziału w pracach zarządu z głosem doradczym.
art. 13
Członkiem Towarzystwa być przestaje:
- Kto z niego dobrowolnie wystąpi za zawiadomieniem pisemnym Zarządu.
- Kto dłużej niż rok zalega ze składkami.
- Kogo Zarząd wykreśli z listy Członków Towarzystwa.
- Osoba pozbawiona praw publicznych na mocy prawomocnego wyroku sądowego.
Rozdział IV
Władze Towarzystwa
art.14
Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zgromadzenie.
- Zarząd.
- Komisja Rewizyjna.
art.15
Kadencja władz trwa 4 lata. W trakcie trwania kadencji władze Towarzystwa mogą być uzupełnione drogą kooptacji w ilości nie przekraczającej 1/3 wybranego składu osobowego.
A. Walne Zgromadzenie
art.16
- Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zgromadzenie, które może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie jest zwoływane raz w roku, w pierwszym kwartale.
- Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd zawiadamiając pisemnie członków i podając porządek obrad. W przypadku Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia, dodatkowo podając temat oraz problem do rozstrzygnięcia.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd według własnego uznania, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub ¼ wszystkich członków Towarzystwa.
art.17
Do zadań Walnego Zgromadzenia należy:
- Uchwalenie planu działalności Towarzystwa.
- Wybór i odwołanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Zatwierdzanie sprawozdania Zarządu za okres jego kadencji.
- Mianowanie członków honorowych.
- Uchwalanie zmian Statutu.
- Rozpatrywanie i podejmowanie uchwał w przedmiocie działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania się Towarzystwa.
- Rozpatrywania innych spraw wniesionych pod obrady przez członków Towarzystwa jeśli Zgromadzenie zgodzi się je rozpatrzyć.
art.18
- Do podjęcia uchwały na Walnym Zgromadzeniu jest potrzebna obecność co najmniej 1/3 wszystkich członków Towarzystwa i zwykła większość głosów.
- Zmiana Statutu i rozwiązanie się Towarzystwa wymagają uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Towarzystwa. W przypadku braku kworum, następne Walne Zgromadzenie odbywa się w pół godziny po pierwszym, może obradować i podejmować uchwały bez względu na liczbę obecnych.
- Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu ustala porządek i regulamin obrad.
B. Zarząd
art.19
- W skład Zarządu wchodzi 5-7 członków w tym:
- Prezes
- Wiceprezes
- Sekretarz
- 1- 4 członków Zarządu.
- Zarząd wybiera ze swego grona Prezesa, Wiceprezesa, Sekretarza, którzy tworzą Prezydium Zarządu.
- Posiedzenie Zarządu zwołuje Prezes według własnego uznania, jednak nie rzadziej niż raz na dwa miesiące. W przypadku, gdy Prezes nie może dopełnić statutowego obowiązku zwołania zebrania Zarządu przynajmniej raz na dwa miesiące, w jego zastępstwie robi to Wiceprezes.
- Z posiedzenia Zarządu sporządza się protokół podpisany przez wszystkich obecnych na posiedzeniu członków Zarządu.
- W razie jednoczesnego ustąpienia lub utraty mandatu przez więcej aniżeli połowę członków Zarządu, winno być zwołane Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie dla wyboru nowego Zarządu.
- Prezes jest zobowiązany do pisemnego informowania członków Zarządu oraz Prezesa Honorowego o terminach posiedzenia Zarządu z wyprzedzeniem 7 dni.
art.20
Zarząd kieruje sprawami Towarzystwa, a w szczególności:
- Reprezentuje Towarzystwo na zewnątrz,
- Zawiaduje majątkiem Towarzystwa,
- Przyjmuje i skreśla członków Towarzystwa,
- Wykonuje uchwały Walnego Zgromadzenie i zalecenia Komisji Rewizyjnej,
- Przygotowuje wnioski na Walne Zgromadzenie,
- Uchwala plan pracy,
- Zaciąga zobowiązania majątkowe w imieniu Towarzystwa,
- Podejmuje uchwały o wysokości składek członkowskich,
- Podejmuje decyzje w sprawie działalności gospodarczej,
- Zwołuje Wlane Zgromadzenie
- Podejmuje inne działania nie zastrzeżone dla Walnego Zgromadzenia.
art.21
- Dla ważności uchwał Zarządu wystarcza obecność połowy członków Zarządu,
- Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga Prezes lub przewodniczący zebraniu Wiceprezes.
- Wszystkie uchwały Zarządu i pisma wychodzące w jego imieniu podpisuje Prezes lub w zastępstwie Wiceprezes oraz Sekretarz.
C. Komisja Rewizyjna
art.22
Komisja Rewizyjna składa się z trzech osób. Na swoim pierwszym zebraniu wybiera przewodniczącego.
art.23
Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
- Badanie i kontrola gospodarki finansowej Towarzystwa,
- Kontrola całokształtu działalności finansowej Towarzystwa,
- Składanie sprawozdań na Walnym Zgromadzeniu i zgłaszanie wniosków w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- Zgłaszanie w uzasadnionych przypadkach wniosków o zwołane Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia,
- Rozpatrywanie spraw członków zaistniałych na tle działalności Towarzystwa,
- Rozpatrywanie spraw natury etycznej wniesionych przeciwko członkom Towarzystwa.
art.24
Komisja Rewizyjna może orzekać następujące kary:
- Upomnienie,
- Naganę,
- Zawieszenie w sprawach członka,
- Wykluczenie z Towarzystwa.
art.25
- Kara nałożona przez Komisję Rewizyjną staje się prawomocna z dniem jej orzeczenia.
- Od orzeczenia Komisji Rewizyjnej przysługuje prawo odwołania do Walnego Zgromadzenia. Odwołanie to winno być wniesione na ręce Prezesa Zarządu w ciągu 14 dni od zgłoszenia odwołania.
- Walne Zgromadzenie może zmienić lub uchylić orzeczenia Komisji Rewizyjnej oraz wydać polecenie ponownego rozpatrzenia sprawy. Od decyzji Walnego Zgromadzenia nie ma odwołania.
art.26
- Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów, przy pełnym jej składzie.
- W razie konieczności Komisja Rewizyjna może uzupełnić swój skład w drodze kooptacji. Stosuje się tu odpowiedni przepis art.15 Statutu.
- Z przebiegu posiedzeń Komisji rewizyjnej sporządza się protokoły podpisywane przez wszystkich obecnych na zebraniu członków Komisji.
Rozdział V
Majtek Towarzystwa i sposoby zaciągania zobowiązań
art.27
- Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości, fundusze.
- Fundusze Towarzystwa pochodzą:
- ze składek członkowskich,
- z darów, zapisów, dotacji i subwencji,
- z dochodów z działalności gospodarczej Towarzystwa.
art.28
- Towarzystwo może prowadzić własną działalność gospodarczą według zasad określonych odrębnymi przepisami.
- Dochody z działalności gospodarczej Towarzystwa służą realizacji celów statutowych i nie mogą być dzielone pomiędzy członków.
art.29
- Majątkiem Towarzystwa zarządza Zarząd, który corocznie składa rachunki Komisji Rewizyjnej.
- do składania oświadczeń woli i zaciągania zobowiązań w imieniu Stowarzyszenia uprawnieni są, działający łącznie, Prezes wraz z innym członkiem Zarządu.
- Majątkowy rok administracyjny rozpoczyna się i kończy z rokiem kalendarzowym.
Rozdział VI
Rozwiązanie Towarzystwa
art.30
- Rozwiązanie Towarzystwa następuje według przepisów określonych w Statucie (Rozdział IV, art.17, pkt.7 i art.18, pkt.2)
- W przypadku podjęcia uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa – Walne Zgromadzenie wyznacza 3-osobową Komisję Likwidacyjną, ustala sposób przeprowadzenia likwidacji oraz decyduje o formie przekazania majątku.